31 Ekim 2017 Salı

Köşe Yazısı : Tarih İçinde Parfümün Gelişimi





Parfüm kelimesi Latince kökenlidir. PER FUME : ''Dumandan çıkan'' anlamındadır.

Parfümün gelişmesine pek çok toplum katkı yapmıştır :

Antik Çağ Toplumları ( Eski Mısır ve Mezopotamya ) : M. Ö. 4000 yıllarında dinî törenlerde çam sakızı, reçine, baharatlar ve çeşitli aromatik otları tütsü olarak yakmışlardır.

Eski Çin : M. Ö. 2000 yıllarında misk geyiği / öküzünün öz salgısını ve çeşitli çiçekleri, parfüm yaparken kullanmışlardır.

Yunanistan ve Makedonya : M. Ö 200 yıllarında, Mısır kültürü vasıtasıyla parfümle tanıştılar. Bitki ve çiçek özlü basit parfümler yaptılar.

Araplar : Orta Çağ' da gül, tütsü, misk, misk yağı, reçine, çiçek ve baharatları parfüm yapımında kullandılar.

Türkler : Orta Asya' nın cami, külliye ve tekke gibi dinî yapılarını gül suyu, misk, amber, tütsü ve öd ağacı gibi esanslarla kokulandırdılar. Ayrıca bu esansları günlük yaşamda kullandılar.

İranlılar : Bitki, çiçek ve aromatik otları parfüm yapmakta kullanmışlardır.

İtalya : 16. yüzyılda, Avrupa' da parfümün merkeziydi. Narenciye ve aromatik bitki özleri parfümlerde kullanılmıştır.

Fransa : 17. yüzyılda, bütün dünya çapında parfümün merkezi durumuna geldi. Meşe yosunu, çiçek, aromatik ot ve narenciye esansları parfüm yapımında kullanıldı.

İngiltere : 18. yüzyılda, parfüm alanında büyük atılım yaptı. Bitki, çiçek ve çam kokulu parfümler üretildi.

1960 ve 1980 yılları arasında parfüm markaları şipre- fujer tarzı kokular üretmeye başladı. Bu tipte parfüm üreten markaların en önemlisi Fransız Aramis markasıdır. Aramis' in Classic, Devin, Tuscany Per Uomo gibi parfümleri önemlidir. Polo, Christian Dior, Hermes gibi moda markaları da, şipre- fujer tarzında parfümler piyasaya sürdüler. Bu parfümlerde klasik tozlu, ekşimsi, buruk ve kirli aromatik otlar, turunçgiller, baharatlar, meşe yosunu, hayvansal misk ve odunsu notalar vardır.

1990' lı yıllar ve sonrasında Fransız kozmetik ve parfüm markası Serge Lutens, Doğu ve Arap kültürüne atıf yapan Ambre Sultan, Arabie, Chergui, Serge Noire gibi parfümler yarattı. Bu parfümler bol baharatlı, tütsülü, reçineli ve amberli kokulardır.

Özellikle 2000' li yıllardan itibaren parfüm ve moda markaları bazı yenilikçi kokulara imza attılar.

Umman kraliyet ailesinin niş parfüm markası olan Amouage, Arap parfüm sanatının önemli örneklerini vermiştir. Geleneksel Arap parfümlerinin esanslarını ( gül, tütsü, misk, misk, yağı, mür yağı, paçuli, reçine, zambak, safran ) modern tatlı meyveler ve yumuşak baharatlarla harmanlamıştır. Amouage markasının Gold, Ubar, Epic, Jubilation, Dia gibi kokuları bu anlamda sayılabilir.

Fransız moda markası Paco Rabanne, One Million isimli parfümü ile modern tatlı baharat temalı parfümlerin ilk örneğini vermiştir.

Bir başka moda markası Hermes, Terre D' Hermes isimli parfümü ile modern odunsu parfüm akımını başlatmıştır.

Japonya kökenli moda markası Comme des Garcons da, odunsu ve ağaçsı notaları tütsüler ve biberli baharatlar ile sentezleyen özgün ve farklı kokulara imza atmıştır. Wonderwood, Black, Blue Cedrat, 2 Man bu anlamda önemlidir.

Parfüm, insanlık ailesinin ortak üretimi ve uğraşısıdır. Bu anlamda dünyanın bütün milletleri parfüm kültürüne katkı yapmıştır. Parfüm, insanlığın ortak kültür miraslarından biridir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder