Sayfalar
▼
19 Haziran 2016 Pazar
Parfüm Kültür Gruplarına Kısa Bir Bakış / makale
Parfüm alanında uzmanlaşmak için, kendimizi parfüm kültür grupları konusunda yetiştirmeliyiz. Marka bazında değil, Parfüm Kültür Grupları bazında kendinizi yetiştirmelisiniz.
Ben, parfümü, kültür gruplarına ayırarak anlamaya çalışıyorum.
Giorgo- Armani- Eau Pour Homme- tarzındaki klasik centilmen parfümlerinin en önemli özelliği- kaliteli ve ferah bir limon kolonyasının içine,aromatik otlar ve tatlı baharatlar doldurulmuş gibi kokmasıdır. Beyefendi, centilmen kokusu olarak hafızamıza yerleşmiştir. Aromatik otlar ve turunçgiller biraz tozlu, ekşimsi kokar. Bahaharatlar tatlı ve yumuşaktır. Bazı örneklerde sabunsu çiçekler ve / veya erkeksi çiçekler olabilmektedir. Çam benzeri kokular, meşe yosunu ve klasik odunsu notalar içermektedir.
Akdeniz etkili parfümlerin keskin baharatlı versiyonu olan Giogio Armani- Code Sport- merkezde biberli zencefil kokuları verir. Biberli baharat kokuları, keskin nane harmanı ve vetiver notası ile kuvvetlendirilmiştir. Diğer Akdenizli parfümlerde, canlı ve enerjik narenciyeler ve aromatik otlar vardır. Bunlara orta katmanda tatlı baharatlar eşlik eder. Bu parfümler Akdeniz coğrafyasının bitki ve çiçek florasını akla getirir.
Şifalı ot temalı parfümlerde kullanılan aromatik otlar, Anadolu' nun dağlarında yabanî olarak yetişen şifalı otları hatırlatır. Ayrıca bu tür parfümleri kullandığınızda, kendinizi bir hamam veya termal kaplıcada, şifalı sularla banyo yapıyormuş gibi hissedersiniz. Bunun nedeni, bazı parfüm örneklerinde, şifalı otların yanında meşe yosunu aromasının kullanılmış olmasıdır. Ferah ve canlı aromatik bitkiler, genelde tütün, meşe yosunu ( Burberry- London For Men ) ve tatlı baharatlarla ( Issey Miyake- L'Eau D'İssey Bleue Fraiche ) harmanlanmıştır.
Paco Rabanne- One Million EDT- modern tatlı baharat temalı parfümlerin öncüsüdür ve ilk temsilcisidir. Bu bakımdan parfüm dünyasında yeni bir akım ve çağ başlatmıştır. Daha önce de, piyasada şüphesiz tatlı baharat kokulu parfümler vardı. Ne var ki, Paco Rabanne- One Million ile beraber, tarihte ilk defa, tatlı baharatlar bir parfümün merkezine ana tema olarak yerleşmiş ve onun koku formunu baskın olarak kontrol etmiştir.
Paco Rabanne- One Million' da, ilk defa tatlı baharat teması görülür. Merkezde tarçın tandanslı tatlı baharat çeşnisi vardır. Bunları açılışta keskin ve metalik nane ve turunçgiller ( portakal, greyfurt ) destekler. Yapay ve sentetik deri ve amber kokularıyla sonlanır.
Bazı örneklerde, tatlı ve yumuşak kullanılan misk ve amber, tatlı baharatlara katkı yapar. Tatlı baharatlar önden, narenciye ve aromatik otlarla desteklenir.
Modern parfüm deyince, biz ağaçsı ve odunsu notaların yoğunlaştığı parfümleri anlıyoruz ( modern / odunsu parfümler ). Odun ve ağaç aromaları, en başta bir parfüme modern karakter kazandırmaktadır. Sonra buna biberli ve tozlu baharatlar ( Marc Jacobs- Bang Man ) destek verir. Bazı örneklerde doğal minealler ( Hermes- Terre D' Hermes Parfum ) bulunabilir.
Doğulu / Asyalı parfümler, Osmanlı ve Selçuklu dönemlerindeki görkemli saray yaşantılarını, ziyafetlerini, o dönemin cami ve külliye mimarîsini düşündüren parfümlerdir. Şifalı otlar, tatlı baharatlar, kırmızı meyveler, reçineler, tütsüler, tütünler ve bal aromaları bu parfümlerin karakteristik özelliğidir.
Serge Lutens- Ambre Sultan- Doğu etkili parfümler akımını başlatmıştır. Amber temasına şifalı otlar, çam esintileri ve baharatlar destek vermektedir.
Hacı yağı esintili parfümler, hacca giden dede ve ninelerimizin, bize oradan getirdiği hacı kokularını hatırlatır.
Kirli, tozlu, sabunsu, pudralı ve hayvansı kokular veren baharat ve çiçekler baş roldedir. Sığır derisi gibi kokan amber, civer ( misk yağı ) ve misk ( Serge Lutens- Cuir Mauresque ) önemlidir. Bazı örneklerde yağlı ve dumansı deri ve tütün bulunabilir.
Arap etkili parfümlerin bizde yaptığı çağrışımlar uçsuz bucaksız çöller, bedevî çadırları, deve ile yapılan seyahatler ve Arap mutfağında kullanılan ağır ve yoğun baharatlardır.
Arap parfümlerinin klasik versiyonunda gül, tütsü, misk, civet yağı, öd ağacı, mür yağı ve safran notaları vardır. Yardımcı elemanlar ise yumuşak & maskülen çiçeklerin karışımıdır. Buna örnek olarak, Amouage- Gold Man verilebilir. Kirli, tozlu, sabunsu, pudralı ve hayvansı verilmiş baharat ve çiçekler, hacı yağı esintileri içinde kaynaşır.
Arap parfümlerinin modern versiyonu ise, lüks- modern tatlı baharatlar ve kremsi ve yumuşak çiçekleri harmanlamaktadır. Amouage- Jubilation ( XXV ) Man, buna örnektir. Modern Arap parfümleri, bu kültür ve coğrafya ile yakından teması olan Fransız parfümorların tasarladığı kokulardır.
Hayvansal / Misk yağı temasını barındıran parfümler, ölmüş hayvan cesedi, terli vücut, sığır derisi, motor yağı, kösele ve deri mont gibi kokmakta ve insanın algı ve tahammül sınırlarını zorlamaktadır.
Abdul Samad Al Qurashi- Dahn Oud Ateeque- yoğun bir biçimde sunduğu kirli, yağlı, tozlu, dumansı misk yağı, deri, tütün, tonka fasülyesi, öd ağacı, paçuli ve yapay / plastik baharatlar ve çiçeklerle, hayvansal parfümlerin en belirgin- referans örneklerinden biridir.
Faberge Brut Original- kirli, tozlu, buruk, ekşimsi turunçgiller ve aromatik otlar, sabunsu çiçekler ve tonka fasülyesi ve vanilyadan kaynaklanan çok tatlı / şekerli notalarından dolayı, klasik şipre / fujer parfümlerinin önemli bir temsilcisidir. Bu tip parfümler 80' li yılların havasını yansıtır. Azzaro- Pour Homme- ise, tütün ve zencefil merkezli başka bir fujer tarzı parfümdür. Klasik çam esintileri, meşe yosunu, odunsu notalar ve erkeksi çiçekler birlikte kullanılmıştır. Aramis- Classic de, başka bir önemli şipre tarzı kokudur. Eski, tozlu, buruk ve ekşimsi aromatik otlar, turunçgiller, tozlu baharatlar, misk, deri, odunsu notalar ve meşe yosunu barındırır.
Bazı şipre / fujer kokularda içki temasına rastlanır. Genelde aromatik otlar, turunçgiller, çiçekler ve baharatlar sırasıyla ekşi, tozlu, buruk, kirli, sabunsu ve hayvansı biçimde kokar. Bu parfümler Fransız kökenlidir.
Bütün bu açıklamalardan sonra, şu soru sorulabilir :
Parfüm kültür gruplarında neden yalnızca erkek parfümlerine yer verdiniz, kadın parfümlerinden de örnekler olamaz mı ?
Bu, doğru ve haklı bir sorudur. Ancak, benim gibi, kendini parfümler alanında yetiştirmek isteyenler, kısa sürede şu gerçeği kavrayacaklardır :
Parfümde yetkinlik ve uzmanlaşma, parfüm kültür grupları üzerinden olmak zorundadır. Ve en fazla kültür grubu da erkek parfümlerinin içinde toplanmaktadır. Dolayısı ile uzmanlaşma, büyük ölçüde erkek parfümlerini anlamakla, analiz etmekle olur.
Kadın parfümlerinde kültür grubu sayısı daha az ve sadedir. Çiçeksi, meyveli, vanilyalı, oryantal / Doğulu parfümler bu anlamda sayılabilir. Erkek parfümlerinde de çiçek, meyve, vanilya... uygulamaları görülmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder